Strategie: koop als bedrijven u verrassen

Er is altijd spanning als het cijferseizoen nadert en bedrijven hun resultaten bekend moeten maken. Vaak beweegt de prijs sterk omhoog of omlaag als de cijfers analisten verrassen. Als trader kan het moeilijk zijn om midden in het cijferseizoen te handelen, maar Brandt en Kishore (Fuqua School of Business, Duke University) hebben hiervoor een interessante handelsmethode ontwikkeld. Het idee is om op zoek te gaan naar cijfers die analisten niet verwachten. Uit hun onderzoek blijkt dat aandelen van deze bedrijven tot 60 dagen na het bekendmaken van de cijfers de neiging hebben om in dezelfde richting te bewegen als de verrassing (positief of negatief). Deze trend wordt ook wel ‘Post Earnings Announcement Drift’ genoemd (PEAD).

Wilt u beginnen met daytrading? Wij kunnen Markets.com aanbevelenSe mere

Laten we een voorbeeld nemen: het Amerikaanse bedrijf Twilio Inc leek er tot de bekendmaking van de cijfers in februari 2018 niet goed voor te staan. In de maanden daarvoor had het aandeel Twilio een nieuw dieptepunt bereikt en was het bedrijf vrijwel opgegeven door investeerders. Het bedrijf presenteerde echter onverwacht goede cijfers, waarna het aandeel de volgende dag met meer dan 16 procent steeg. Maar de positieve trend was nog niet voorbij. Geheel in lijn met de PEAD-gedachte bleef het aandeel de daaropvolgende maanden stijgen, met uiteindelijk bijna 80 procent positief rendement tussen februari en maart.  Als u Twilio-aandelen had gekocht voor € 1.000 op het handelsplatform Markets met een leverage van 1:5, dan had u daarmee € 4.000 verdiend in een maand tijd.

Twilio op een daggrafiek. De pijl markeert de dag van de verrassend positieve cijfers.

De flexibiliteit van de PEAD-strategie is dat deze op twee manieren kan worden gebruikt. Als de cijfers positief verrassen, kunt u aandelen kopen. Vallen de cijfers echter tegen, dan kunt u short gaan op het aandeel. Volgens het onderzoek van Brandt en Kishore kan deze strategie een jaarrendement van ongeveer 12,5 procent opleveren. Als u de strategie methodisch wilt benaderen, moet u kunnen bepalen wanneer financiële cijfers een verrassing kunnen worden genoemd. Daarvoor hebben Brandt en Kishore een formule gecreëerd, die de bedrijfscijfers als uitgangpunt neemt. Als u daar meer over wilt weten, kunt u hier het hele onderzoek lezen. Het is onduidelijk waarom PEAD plaatsvindt, maar een verklaring kan zijn dat het enige tijd duurt voordat de markt het bedrijfsnieuws volledig heeft verwerkt. Meestal zullen zowel particuliere als institutionele beleggers de dagen na de aankondiging besluiten over het mogelijk openen of sluiten van posities. Op basis daarvan zal het aandeel rustig stijgen of dalen, afhankelijk van de richting van het nieuws.

Wilt u beginnen met daytrading? Wij kunnen Markets.com aanbevelenSe mere

De strategie samengevat: koop aandelen in bedrijven die positief verrassen met hun bedrijfscijfers. Verrast een bedrijf juist negatief, ga dan short. Houd uw positie maximaal 60 dagen aan. Het onderzoek is gebaseerd op aandelen met een initiële prijs van meer dan $ 5.

Bewegingen na verrassende bedrijfscijfers

Bekijk hier de kalender voor cijferpublicaties van Nederlandse bedrijven Bekijk hier de kalender voor cijferpublicaties van Amerikaanse bedrijven

image_pdfimage_print
Del denne artikel

Comments

  • Gerelateerd
  • Nieuw
  • Populair